Bastun och dess 7 hälsoeffekter

1. Bastu lindrar stress.

Inte överraskande nämner bastubadare Bygg ditt basturum oftast stressreducering som den främsta användningen av bastuanvändning. Medicinska studier bestämmer ofta att stress i våra dagliga liv kan påverka vår hälsa negativt. Att det är själva verket är den stora majoriteten av sjukdomen (det vill säga hjärtsjukdomar) åtminstone delvis stressrelaterad. Värmebad i en bastu ger stressavlastning på flera sätt. Det är ett varmt, tyst utrymme utan störningar från utsidan. Som vi vill säga, “Gå in i en bastu och stäng dörren på resten av världen.” Värmen från bastun slappar av kroppens muskler, förbättrar cirkulationen och stimulerar frisättningen av endorfiner. Endorfiner är kroppens helt naturliga “känns bra” kemikalie, och deras frisättning ger en riktigt underbar “efter bastuglöd”.

2. Att Basta slappnar av musklerna och lindrar värk och smärta i både muskler och leder.

Under den höga värmen från en bastu släpper kroppen endorfiner (se hälso- och hälsovård # 1). Endorfiner kan ha en mild, trevlig “lugnande effekt” och förmågan att minimera smärtan av artrit och muskelsår andra från t.ex. en intensiv fysisk träning. Kroppstemperaturen stiger också från bastunens värme. Detta orsakar blodkärlen att utvidga, vilket ökar blodcirkulationen. Detta ökade blodflöde i sin tur ökar kroppens naturliga läkningsprocess genom lugnande värk och smärta och / eller påskynda läkning av mindre blåmärken eller skärningar. Efter att ha deltagit i fysisk sport, använd värme och / eller ånga i en bastu för att främja muskelavslappning genom att bidra till att minska muskelspänningen och eliminera mjölksyra och / eller andra toxiner som kan vara närvarande.

3. Bastun kan spola toxiner.

Många – om inte de flesta – av oss svettar inte aktivt dagligen. Djupsvettning har dock flera beprövade hälsofördelar. Fördelar som härrör från en djup svett kan uppnås genom regelbunden bastu. Badet i en bastu börjar kärnkroppstemperaturen att stiga. Blodkärlen dilaterar sedan och orsakar ökat blodflöde (se ovan). När värmen från blodet börjar röra sig mot hudens yta, skickar kroppens nervsystem signaler till de miljoner svettkörtlar som täcker människokroppen. Eftersom svettkörtlarna blir stimulerade, producerar de svett. Svettproduktionen är i första hand utformad för att kyla kroppen och består av 99% vatten. Däremot kan djup svettning i en bastu hjälpa till att minska bly, koppar, zink, nickel, kvicksilver och kemikalier – vilket är alla toxiner som vanligtvis absorberas från att interagera med våra dagliga miljöer. Det finns ingen brist på böcker från läkare och utövare som Beskriv fördelarna med att avgifta våra kroppar regelbundet. Så många läkare kommer överens, en stor orsak till bastunernas popularitet är att de är ett av de bästa sätten att avgifta våra kroppar.

4. Ett basturum rengör huden.

Värmebadning är en av de äldsta skönhets- och / eller hälsostrategierna när det gäller att rensa sin hud. När kroppen börjar producera svett via djup svettning, rengörs huden sedan och döda hudceller ersätts – håller huden i gott skick. Svettning sköljer bakterier ur epidermalskiktet och svettkanalerna. Rengöring av porerna har visat sig förbättra kapillärcirkulationen samtidigt som huden ger en mjukare kvalitet.

miljö i ett basturum

5. Att basta kan ge en djupare sömn.

Forskning har visat att en djupare, mer avslappnad sömn kan bero på bastuanvändning. Förutom frisättningen av endorfiner (se ovan), sjunker kroppstemperaturen, som förhöjs sen på kvällen, vid sänggåendet. Denna långsamma, avslappnande nedgång i endorfiner är nyckeln till att underlätta sömn. Många bastu badare världen över återkallar de djupa sömnupplevelser som de känner efter att bada bastunens lugnande värme.

6. Bastun ger rekreations- och sociala förmåner.

Medan den sociala förmånen sällan talas om, är det verkligen faktiskt ganska viktigt. Bastun kan vara ett privat, personligt område med avkoppling och ensamhet. Det kan dock lika lätt vara en avkopplande miljö för att umgås med familj, vänner och snart-vänliga vänner. Basturum miljön bidrar till öppet, intimt och lugnt samtal.

7. Bastun förbättrar kardiovaskulär prestanda.

I de höga temperaturerna hos en traditionell eller infrarött basturum värms huden upp och kärnkroppstemperaturen ökar. Till följd av dessa ökade värmevärden ökar blodkärlen i närheten av huden och “hjärtutgången” ökar. Medicinsk forskning har berättat att hjärtfrekvensen kan stiga från 60-70 slag per minut till 110-120 slag per minut i bastun (140-150 med mer intensiv badning) och kan ofta sjunka till normal under avkylning skede. Med regelbunden bastuanvändning tränar vi inte bara våra hjärtmuskler och förbättrar hjärtfrekvensen, utan vi hjälper också kroppens regulatoriska system. Även mer hjärtkonditionering sker när bastubadningen tas i flera sessioner I bastun åtskilda av en sval dusch eller ett snabbt dopp i en cool pojke